dissabte, 26 de febrer del 2011

Límits de velocitat



Últimament sembla que s'hagi ficat de moda debatre, ajustar, reajustar i re-reajustar els límits de velocitats de les carreteres, tant metropolitanes com estatals. El debat no està mancat de polèmica, òbviament, i és per aquesta raó que aquest va arribar a les nostres aules del Campus Nord.

Dintre de l'assignatura de Transports i Territori vem poder fer una classe dedicada a contrastar opinions entre nosaltres, els estudiants, i a escoltar l'opinió dels professors de l'assignatura que, a la postra, són professionals dedicats a la mobilitat i titulats en la mateixa carrera que curso.

El debat va començar amb el tema de moda, la revocació dels 80km/h a la àrea metropolitana de Barcelona per augmentar els límits a velocitat variable.
La mesura dels 80 en paraules del professor ja va ser desaconsellada per la pròpia UPC (Departament de Transports) donats els escassos beneficis que podria aportar a la mobilitat . Segons l'informe que la Universitat entregà al conseller d'interior, el senyor Saura en aquells temps, la reducció del límit de velocitat no contribuiria ni a millorar la congestió de la ciutat ni a rebaixar l'impacte contaminant dels vehicles. La raó és clara, no tots els vehicles contaminen igual a aquelles velocitats i al cap i a la fi depèn de la marxa que utilitzis o de l'antiguitat del vehicle.

Tot plegat va ser obviat per el conseller i es va imposar la reducció. El menyspreu d'aquest informe ha sortit a la llum recentment quan l'actual conseller ha fet sortir a la llum l'existència d'aquest informe.


La classe continuà amb el debat de la velocitat variable, és eficient? serveix realment per alguna cosa? La resposta va ser clara, No.
Els arguments de congestió són poc vàlids. Barcelona té pics, hores puntes de tràfic que per molta velocitat que vulguis imposar no s'aconseguirà mai, és a dir: El tràfic es regeix per la quantitat de vehicles, la capacitat de la via i la densitat de flux per aquesta. Si una via està congestionada o circula amb una densitat molt elevada, el resultat d'augmentar el límit a...fiquem 300km/h serà nul·la, doncs la capacitat de la via està essent sobrepassada i degut a la congestió no podràs ni passar de 40km/h.

En el fons no deixa de ser una tonteria més que l'únic que aporta és una desaparició de caixa en les arques públiques, panells, senyalització i més històries que tant ens convenen en els nostres dies...

L'única raó a favor de la reducció de velocitat és la reducció d'accidents, o almenys a la gravetat d'aquests si es produeixen ja que des de la posada en marxa del límit dels 80 fins a la seva retirada hi ha hagut una disminució tant minsa d'accidents que no se sap si és degut a la velocitat circulatòria o que degut a la crisis ara circulen menys vehicles que abans...



I per acabar-ho d'adobar ahir el govern va "patillar-se" una mesura sobre "l'estalvi" que consisteix en canviar la velocitat màxima en autovies de 120km/h a 110km/h. Una altre fal·làcia o pallassada del govern. Segons Rubalcaba és per estalviar combustible i alleugerar la nostra factura energètica. I les meves preguntes o reflexions són:

1 - Quina factura energètica vols rebaixar si la gasolina, que per cert està pels núvols, la paga cadascú de la seva butxaca?

2 - Una reducció de velocitat així de minça és del tot ineficaç ja que com he dit més amunt el teu consum energètic dependrà del vehicle que portis, de la marxa que engranis o de l'estat de l'asfalt.

3 - Personalment crec que aquesta mesura és contraproduent : per el llast que suposa condicionar les senyals de mig país i per la pèrdua de competitivitat en el transport per carretera tot i que això no afecti als vehicles de gran tonatge.

4 -  La factura energètica d'aquest país ve donada per la seva escassa capacitat de producció d'energia i per la seva gran dependència de l'or negre del nord d'Àfrica i sobretot de l'Iràn. Potser comença a ser hora que s'aposti per vehicles híbrids o elèctrics en comptes d'anar fent mesures sense solta ni volta o que es potenciï el transport públic amb preus que no siguin un atracament (Llegeixis RENFE).


Tot plegat m'acaba traient de polleguera, hi ha algú amb dos dits de front al govern? és més hi ha algú que realment faci cas a la veu dels experts i no a moviments merament polítics? No sé què respondre...

4 comentaris:

  1. La mesura és clarament negativa pels de sempre, és a dir, pels consumidors. Com dius molt bé no crec que l’estalvi energètic fruit de rebaixar el límit màxim de velocitat a 110 en autopista tingui una significança veritable per les arques públiques. Hem de pensar en el cost que representa la nova senyalització. Ara bé, si ho enfoquem des del punt de vista dels diners que pensen recaptar amb totes les sancions que imposaran, aquí la cosa agafa un altre color. Siguem realistes, circular a 110 per autopista serà força complicat de respectar per una gran majoria de conductors i això, òbviament, anirà acompanyat de els pertinents multes. El benefici mai és pel ciutadà de a peu i cada nova mesura que s’adopta és per complicar-nos més l’existència. Algú en té dubte?
    Per cert, un post molt il•lustratiu.

    ResponElimina
  2. Iepa,

    A mi també em sembla un post il·lustratiu, i sobretot molt interessant, sobretot pels elements de debat que planteges.

    Em sorgeixen, però, algunes preguntes. Vau aportar cap solució o sortida a la situació? Què proposeu des de la vostra perspectiva? Potser no creieu que s'hagi de reduir la despesa energètica, o el volum d'accidents... però en cas afirmatiu, quines solucions hi ha? Jo no hi entenc, però se me n'acudeixen algunes.

    He de dir que em sembla un GRAN espectacle i d'una irresponsabilitat bastant important tots aquests moviments, i estira-i-arronses apujant i baixant la velocitat, perquè tal com dius tu sembla merament un joc polític i depèn com, de pati d'escola.

    També he de dir que si la reducció a 80km/h (que em falta capacitat per poder dir si em sembla bé o no) ha suposat la reducció d'accidents, ja em sembla a priori bona mesura. I és que la vida de les persones és el més important de tot.

    Bé, has tocat un tema molt potent, perquè se'n deriven molts d'altres (tot això de l'aposta pels vehicles elèctrics, RENFE...)

    Vinga, salut!

    Isaac

    ResponElimina
  3. Estic d'acord amb algunes coses que dius, però en d'altres no...

    No he llegit l'informe que comentes de la UPC, ni tampoc soc un entés en el tema, però trobo evident que un vehicle (independentment de si és nou o vell) contamini menys a menys velocitat que no pas a una velocitat més ràpida ja que consumeix menys carburant. Jo puc tenir un cotxe vell que contamina molt a 80 km/h, però ho farà molt més a 120 km/h!! Amb això vull dir que si el que es busca és reduir la contaminació, aquesta és una mesura (no dic que sigui la millor, o la que s'ha d'escollir, però és una mesura..)

    Un altre història (que amb això si que hi estic d'acord), és com s'ha portat i explicat el tema... Primer el Saura, a reduir velocitats i imposar velocitat variable.. després el Puig a apujar totes les velocitats (excepte quan hi ha anticicló, cosa que fa evident que es contamina menys quan es va apoc apoc..) i despres "El gobierno" abaixa la velocitat de tot arreu..

    Tot plegat fa molt riure, però jo la trobo una bona mesura, (en desacord amb el que diu zillahh) ja que si la respectes, serà beneficiosa per el contribuient, i no per l'estat, ja que gastaràs menys carburant, amb el benefici econòmic que això et comporta. Evidentment, si no la respectes, et sortirà el doble car, ja que hauras de pagar les multes..

    Penso que no estem mai contents.. que haurieu preferit, que limitessin l'entrada de cotxes a les ciutats en funció de si tens matricula senar o parell?? Crec que això encara portaria més queixes..

    ROGER VAll

    ResponElimina
  4. Ep Isaac i Roger, zillah, merci per comentar!

    Pel què fa al teu primer paràgraf Roger et donaré la raó, perquè és de caixa o faixa, a menys velocitat - menys consum i menys contaminació. És una norma general, tot i que no es compleix en tots els vehicles... Et deixo aquí un article que parla precisament d'aquesta obvietat

    http://blogs.elpais.com/eco-lab/2011/02/como-influye-la-velocidad-en-la-contaminacion-de-los-coches.html

    També he de dir que el govern no ens ha vengut en cap moment que fos una mesura contra la contaminació...sinó vers l'estalvi! I això, personalment, crec que és més cosa del conductor que no pas de la velocitat amb què circulis. La conducció eficient pot baixar una barbaritat el teu consum!

    Al final però, arribem al clam de sempre, perquè no fomentar el transport públic o el desplaçament sostenible? (entenent-se com a l'opció de futur en movilitat).

    Hi han molts interrogants en el nostre futur energètic però potser començaria a ser hora de albirar mesures efectives o viables.
    Respecte a lo de les ciutats...tard o d'hora s'acabarà implantant alguna cosa, en una ciutat no pot predominar l'espai públic encarat d'una forma unidireccional al vehicle de motor, tard o d'hora s'haurà de "socialitzar" l'espai!

    El ministre d'Indústria ho va deixar caure...


    Isaac, reament es difícil aportar una solució equitativa per tothom, doncs en termes econòmics sempre té un cost i actualment tot penja d'un fil. El volum d'accidents sempre s'ha d'intentar reduir, i des de la nostra posició és cabdal l'eliminació de punts negres i de calçades perilloses. La despesa energètica? Això començarà a reduir-se quan es dugui a terme un pacte nacional per l'energia el qual s'orienti a la no dependència exterior...


    Gràcies per passar-vos!

    ResponElimina