dijous, 12 d’agost de 2010

Un Ford et portà de vacances

Després d'uns dies per la platja retorno a la vida pradenca i recupero aquest blog, al qual li he de treure una mica de pols; i no només perquè hi escric poc, sinó perquè també hi dec passar només jo de tant en tant!

Podria fer una ressenya sobre com ha anat l'estada a la costa brava, o com de consumista és la gent, però d'això últim ja en vaig fer un escrit fa poc...així que el millor que puc fer és centrar-me en el blog.


I avui resulta que som dia 12 d'agost, la humanitat hauria d'estar d'aniversari! Un 12 d'agost de 1908 va sortir de la fàbrica de Ford a Detroit el primer Ford T. Aquest cotxe d'aires espartans hauria de ser benerat, doncs significà l'inici d'una nova era on la gent humil també podia gaudir de transport privat; ja no era només un luxe de les classes benestants.

Anys abans Henry Ford havia iniciat el seu somni particular: dotar a la població d'un mitjà de transport relativament accessible per a tothom. I així és com el 1903 començà la construcció de la fàbrica de Detroit, el disseny del cotxe i sobretot pensà la forma en la que es fabricaria. En això últim, Henry va ser pioner, Ford va dissenyar un sistema de fabricació en cadena que permetia estalviar temps, recursos i materials.

Aquest nou sistema de construcció incorporà altres aventatges que van repercutir directament en el preu del Ford T, 850 dòlars de l'epoca i que gràcies a la gran demanda de cotxes va arribar a valdre 265 a principis dels anys vint.

Tot plegat va contribuir a la motorització de la societat, principalment americana, l'acceleració de la seva economia i en "salvar" lleugerament les diferències entre les classes socials.

Però realment, què era el Ford T?



El Ford T, era un cotxe de només 20 cavalls (motor de 4 cilindres), amb una velocitat màxima de 70km/h, un pes d'aproximadament 1200kg i un consum d'un litre cada 5 km. Era un cotxe amb molta "tecnologia" per els anys que corrien. Fou el primer en incorporar el volant a l'esquerra, en oferir un accès ràpid a la culata, un dipòsit de "seguretat" sota el copilot i l'opció de neteja parabrises!

El Ford T fou el cotxe que més ha acaparat un mercat, el 1921 gairebé el 57% del cotxes d'aquest planeta provenien de les fàbriques de Ford, i en concret eren aquest model.

Avui en dia es coneix Ford i el seus inicis com el començament de la era moderna, la seva introducció de nous mètodes portà a Henry Ford i el seu Ford T a aparèixer a tots els llibres d'història actuals, això ja és tot un mèrit oi?

Henry Ford


I d'aquí el titol, un ford et portà de vacances, un "homenatge" a la marca que va permetre a molta gent marxar a escampar la boira i gaudir de llocs on mai s'imaginarien haver arribat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada